Friday, December 5, 2008

omomg-omong kosong di 2am

as u can see, kerana post ini tak dapat timbul di blog frenster la, saya cipta blog baru di blogger. so ini kerja mudah. just copy and paste..

assalamualaikum and hye..

Finally, semester pertama, final year dah tamat. Thesis and final exam semua dah lepas around 2 weeks ago. And as usual, no rest for alino and me, kita kena sambung thesis kat UM.. We both already feel like a workholic where sitting at home in a week had already made us bored. And a few days ago, i realized that, i never had a proper holiday while studying at UM. All my 3 months holiday i spent burning my ass working on my special semester. And now, even a short 1 month holiday, i need to work my ass out completing the thesis.

Lots of new things had happen around me. I got a new laptop, thanks to penyumbang kempen pelajaran terbesar saya iaitu ibu dan bapa, kakak saya yg sentiasa sporting dan tak kesah menaburkan wang ringgit kepada saya, dan juga adik saya yg bakal kena pow utk melengkapkan kegempakan laptop saya ini. Dan cik sarah, anda adalah next, walaupun anda terlepas dgn logitech wireless mouse, saya akan berfikir cara utk mengenakan anda.. hahahaha..

Skrang PSP adalah kawan karib saya balik. Since ada game PES2009 PSP version, dan ada mode "become a legend", ia telah membuat saya ketagih bermain menjadi pemain bola disebuah team EPL yg sangat hampeh iaitu FULHAM. Walaubagaimanapun, saya akan berusaha menjadi legend supaya dapat bermain di Real Madrid or Chelsea.. hahaha.. Dan kepada anda yg ada PSP, jgn laa nak jual, sebab PSP di pasaran dah naik harga kepada RM1050 (kata Sam PSP) dan mmg betul pun. And to alino, anda mungkin akan dikenakan cukai utk bermain luxor saya. muahahahah..

Selain VIVA thesis yang sangat menyeksakan yg dah lepas, saya harus berfikir dimanakah logiknya saya perlu mencari subjek seramai 50 org utk thesis saya. Kepada anda yang berminat, telepon laa saya. Anda akan diberi wang sebanyak RM40. Ini ada betul. Bukan main-main. hehhehe.

Bulan nih mungkin koleksi T-shirt saya akan berkembang. Nana yg tersayang dah pi HRC jakarta dimana dia sangat2 cuak dan takot dibom membelikan saya sepasang baju. Saya pun tak tahu bentuk dan warna dia macam mana, dan diharapkan ia sangat comel supaya dapat takel awek.. ooppss.. ahhaha. sorry sayang.. mode lonely dah on. sapa suruh u outstation tinggal kan bf u sorang-sorang jadi org gile disini?

Pastu ajuma alino pula akan p ke bandung dimana saya dah persan beribu-ribu wang tunai dalam nilai rupiah utk membelikan saya baju-baju di distro yang dikatakan sangat hot and "catchy" (pinjam ayat datin). dan mmg pun kool, sbb saya dah dapat sebijik dari KAKAK (kakak sarah). Saya banyak kakak.. ahhhaahah

Minyak dah murah.. YAY!!??? yup. bes.. RM1.90 weh.. tapi ada gak org tak suka.. hari tuh nak gi UM. isi minyak kat Petronas Bandar Tasik Selatan lepas tol 50sen. Kuar-kuar simpang, ada keta benz tampal stiker, "MINYAK HAK RAKYAT".. dalam hatiku, ooowhh jubo nye manusia.. sumpah tak bersyukur.. ada sebab yg membuat aku berfikirkan begitu sebab ada sponsor stiker itu yg membuat aku faham kenapa dia cetak stiker yg sedemikian. Org yg kaya (sbb dia bawak benz, peduli la dia curik ke, dia menang bsn ke, tapi org bawak benz mesti ada duit sedikit lebih dari saya, sbb saya hanya memandu proton dan duit pun tak semestinya ada). At least at the age of 25, aku mengenal erti syukur dan berterima kasih daripada pakcik melayu yg membawa kereta itu.. dan tak perlu detail sbb nti org mengatakan saya seorg penilai dan sebagainya.

mengapa saya kata begitu? sbb saya sentiasa bersyukur dan cuba memahami mengapa minyak naik dan turun. abaiakan konspirasi dan apa2 yg dikatakan di blog2 atau pakcik2 ko yg cerita. I dont fuck care. Just what i know is, based on fact is enough. Kalau nak percaya konspirasi dan kiraan2 matematik mudah, sumpah UFO dah terbang sana sini dan saya akan pass semua subjek matematik saya. tak kisah laa sapa lecturernya.

Dan kembali pada stiker yg membuat saya berfikir itu, kenapa org2 mcm nih tak berterima kasih.. Fakta mudah: betul wujudnya Petronas hasil dari wang rakyat, dan juga pinjaman2 yg dilakukan oleh kerajaan. tapi ia sudah lama berlalu. Petronas pun dapat berdiri dgn teguh secara sendiri. Mungkin dah tak pakai duit rakyat lagi utk hidup. Kalau laa minyak hak rakyat, saya nak pakcik tuh gi gali minyak kat lautan serta kawan2 nya yg berfikiran sama. Duduk tanpa kuarga dan sentiasa rindu kan tanah air spt kawan saya jemmy. pastu pakcik itu akan jadi geologist, mencari minyak dan pastikan bahawasanya ada minyak bawah tanah itu supaya tak rugi berbillion2 ringgit pada next step iaitu bawak pelantar minyak kat situ dan gali. kalau takde minyak, kompem mampos. sbb step tuh je dah berbillion2 ringgit utk dilaksanakan.

Pastu pakcik itu dan juga rakan2nya yg sama pendapat dengannya akan buat piping serta segala kemudahan simpanan minyak, serta berkawan dengan pemimipin2 dunia lain utk eksport minyak. Pastu dia kena jadi tukang lori minyak hantar minyak2 ke seluruh tanah malaya ini.. Sanggupkah? sbb minyak adalah hak rakyat, dan rakyat kena usahakan? begitu?

Dan apabila minyak turun, takder siapa pula mengucapkan terima kasih, ada pula lagi suara2 sumbang mengatakan minyak patot lagi murah sbb ini tak masuk subsidi kerajaan! oowh mati laa manusia yg tak reti bersyukur ini.. aduh.. matilaah ko.. terima kasih blh tak?

Tiada pula stiker mengatakan "terima kasih.. minyak turun.. duit lebih minyak leh makan sedap2 sket".. ahahhahah.. pastu ada org marah kerajaan sbb makanan tak turun. My logic is... betul, kerajaan telah melaksanakan kawalan harga pada barang2 tertentu seperti beras, roti, etc. Tapi kalau laa kedai tuh naikkan harga masa harga minyak naik..alasannya sbb nak ulang alik angkut sayur2an dan beras memerlukan minyak.. fine.. dan apabila minyak dah turun. kedai makan ini tak turun gak. tapi org marah kerajaan gak.. ko marah laa kedai makan tuh... kalau tak nak bayar mahal, ko masak sendiri boleh?

Semua nak goverment... Mana pergi nye otak sivik tauke kedai tuh? yg korang makan kat kedai mahal tuh lagi pehal? Cuba laa tauke kedai tuh bapak ko punya. Ko pegi sound bapak ko cakap turun kan harga boleh? kalau brani cakap ah.. taknak.. Sbb bapak korang yg tauke kedai makan bagi allowance lebih kat korang supaya dapat laa korang beli psp ke, sport rim ke atau sbgnya..

Dan juga goverment gak kena. Goverment kena gi kedai satu2 mintak turun harga.. alahai, nak goverment yg cekap, tapi org2 yg komplen dan tak reti bersyukur ini takder pula nak menjadi lebih baik dari sedia kala, dan berusaha utk menjadi cekap. btw, aku bukan pro mana2.. ahhahahaha..

hidup mesti ala kadar dan sentiasa berterima kasih.. kena perli pun terima kasih gak kat org tuh. sbb mungkin org itu adalah lecturer anda, atau pakcik anda atau org tua. hormatilaa mereka. itu saja. apa yg tersirat dan tersimpan, lain hari lepaskan..

ok.. take care peeps. wa dah penat. dah kul 3. tetiba tak leh tido.. hampeh.. ada citer lagi.. nnti wa citer.. pasal mamak 14th and tukang tol.. ada kisah nye.. ciao..


salam.
hmo

6 comments:

JemmiTs said...

weh, harga minyak global for Ron97 is RM1.52...Kerajaan amik untung tau, RM0.38 / liter!! bukan Subsidi..F**K them laa...

Epiziv said...

bagi aku..skunk ni okla.

cuma dapat turun lagi skit 10 sen-20 sen..better. mgkin dorang nak cover rebate ngan ppengusaha minyak punyer hal..cuma aku xpaham pengusaha minyak tue kan dorang ambik untung masa minyak naik..

Eisha said...

harga barang naik tu rentetan dr 'usaha' kerajaan yang naikkan harga minyak dulu...so sure la org blame goverment...

lagi st..ape kne mengene lecturer maths ko dlm entri ni???ahakz

Anonymous said...

yes.. the price is lower than before.. but all this while the gov has been subsidising the fuel.. did we come to think of that?

Anonymous said...

pokcik emo!!! aku pn benci petronas tp xdela smpai nk minyak free kan.. lgpn aku bknnye ade kete..

Johanna Omar said...

nasib baik aku tak penah isi kat petronas... hahahahah.
lagi2 cousin kesayangan ko ada bukak petronas, lagi la mati hidup semula aku taknak bagi duit aku masuk dalam poket die!!
biasa la beb, mentaliti melayu. aku kata melayu bodoh, kang org marah mmg betul pun. (aku bukan melayu aku jawa!!!) hahahahahahahhahahaha!!