Friday, October 2, 2009

budak kecik..

assalamualaikum and hye..

selamat hari raya. maaf zahir batin.

tiada post puasa, buka, terawih, atau hari raya. reason pertama, i have no mobile camera yg melekat kat telepon. the one im using is when the Japanese went rampant colonizing Malaya on WWII. org jepun dah pakai nokia aku neh utk contact org2 dorang.. hehe

second reason, maybe i dont like raya very much.. i tot it was only me, but nana pun sama gak. tapi sarah menjanjikan sesuatu yg baru bila dah kawen nanti. dia cakap raya kat KB bes.. will see.. a fren of my budak kelantan taknak ngaku (peroz) dia cakap.. "hmmmmmmmmm, tak bes langsung"..

my title today is budak kecik.. where in my memory, ada gak aku ingat sedikit sebanyak semasa tembesaran aku. i can remember my childhood at Taiwan vaguely, but its not that interesting, because kat sana, sama ada seronok pergi sekolah, atau tadah tangan nak toys apa saja.

masa nak balik mersing on the third raya, we stop at tangkak R&R. skrang dah besar2, malas gila nak solat jemaah. dulu rajin gak tepuk2 bahu org solat jemaah, but skrang amalan itu semakin malas aku lakukan.

bila dah habis solat asar aku duduk di bangku, lepak2 tunggu ayah aku. ada budak kecik masuk ke surau. dia kemas2 kan seluar dan baju. dah la kecik, pendek pula. mungkin darjah 4 atau 5. kemudian dia bentang kan sejadah di belakang seorg dewasa dan dgn bersungguh 2mengjengketkan kaki nak tepuk bahu seorg makmum dewasa. dan bersolat jemaah laa dia..

bg aku, ini adalah satu tamparan bg aku yg sudah dewasa. tak sedar2 diri nak berjemaah.. haih..

today, after sepak2 bola ngan budak bawah umur kat padang, aku merehatkan diri di depan rumah dgn ais kat lutut kanan aku. bukan ada injury, but a precaution. my knee still need tendering.

kemudian ada dua budak kecik depan rumah. sorang kakak, sorang adik. kakak dia tgk makan aiskrem 10sen yg boleh belah dua itu. adik dia datang mintak nak. dia pun cakap, " jaappp, kakak gigit bg ko"..

wahh.. seingat aku, kecik dulu takde aku share2 ngan nana atau adik. asyik gaduh je. skrang baru laa nak hidup bertamadun sket.. hahaha.

bila tgk aiskrem 10sen itu, aku teringat masa aku kecik berumur darjah 5. tanggungjawab aku masa itu adalah meneman adik ke sekolah agama. setiap kali nak ke sekolah agama akan aku melintasi sebuah kedai runcit dimana adik aku akan mintak aiskrem 10sen neh. peristiwa ini berlaku berbulan2 lamanya. sampai la satu hari......

adik aku batuk2 demam2. ayah aku tanya adik, makan apa kat sekolah. adik cakap makan aiskrem batang 10sen neh setiap hari. tak pasal2 aku kena kejut pukul 3 pagi, berdiri depan ayah, dgn tangan dibelakang dan kepala tunduk kena marah sbb belikan adik aiskrem 10sen.. ayah cakap lain kali beli aiskrem cap nestle atau walls shj.. tak pasal2.. but it teach me lots of things that day..

well, kelas dah start. lagi 5-6 minggu adalah FINALS.. i hate exam. who doesnt?

ciao
salam
hmo

2 comments:

Sarah A. said...

:) nanti bila kita raya sama2, raya kat mana pn tetap bes. ;)

Johanna Omar said...

raya sucks biig time.. the only fun thing is that ada alasan nak shopping.. ;p